26-28 Kasım tarihleri arasında Mersin Ticaret ve Sanayi Odası olarak İspanya’nın Barselona kentinde önemli bir buluşmaya katıldık; Akdeniz Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği (ASCAME) Akdeniz 8. Ekonomi Liderleri Haftası zengin içeriği ile eko turizmden yeşil turizme, alternatif enerjilerden eğitime, serbest ve özel ekonomi bölgelerinden girişimciliğe kadar çok çeşitli konularda Akdeniz’in ekonomik gelişimi ve entegrasyonunu hedefleyen bir çalışmaya ev sahipliği yaptı. Mersin Ticaret ve Sanayi Odası olarak ASCAME’ye üye olmamızın hemen ardından ciddi bir etkinlik göstererek önce ASCAME Sanayi Komisyonu Başkanı olduk. Akdeniz’in ilk sanayi zirvesini Mersin’de düzenledik. Daha sonra ASCAME Lojistik Komisyonu Başkanı olduk. Görevimiz süresince önemli katkılarda bulunduk ve Odamızın önerisi ile Akdeniz Özel ve Serbest Bölgeler Ağı kurulması çalışmalarına başlandı. Bu konudaki çalışmalarımız sonucu ASCAME Yönetim Kurulu 8. Ekonomi Liderleri Haftası programında serbest ve özel ekonomi bölgelerine ayrı bir oturum düzenledi. Moderatörlüğünü Dünya Serbest Bölgeler Federasyonu Başkanı Sayın Joan TORRENTS’in yaptığı oturumda ASCAME Lojistik Komisyonu Başkanı olarak bir açılış konuşması yaptım. Mersin iş dünyasının artan bir şekilde uluslararası oluşumlarda yer alması Mersin adına gerçekten önemli bir vizyondur. Buralarda 22 Akdeniz ülkesinin bakanları ile bir araya geliyoruz, resmi kurum ve STK ile bir araya geliyoruz. İş insanları olarak bir araya geliyoruz. Bunlar para ile elde edilemeyecek kazanımlardır. Akdeniz Özel ve Serbest Ekonomi Bölgeleri oturumunda ilk toplantı doğrudan yabancı yatırımlara ayrıldı. Birleşmiş Milletler Endüstriyel Gelişme Ajansı temsilcisi Jeaan Claude Plana önemli bir sunum yaptı. Türkiye Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı da sunum yapanlar arasındaydı. Mersin Ticaret ve Sanayi Odamızın Ekonomi Bakanlığı ile birlikte yaptığı etkin lobi çalışması özel sektör ve kamu iş birliğinin uluslararası alanda güzel bir örneği oldu.

Yine aynı etkinlikte düzenlenen diğer bir oturum ise Akdeniz havzasının en büyük Turizm Forumu olan ASCAME MEDI TOUR Forumuydu. 2014 yılında Beyrut’un düzenleyemediği MEDI TOUR 2014’ün, 2016 yılı için onlarca kent talip olmasına rağmen, Mersin Ticaret ve Sanayi Odamızın ve Mersin Turizm Platformumuzun iş birliği ile yürüttüğü etkin lobi ve profesyonel bir çalışmanın sonunda MEDI TOUR 2016’nın Mersin’de düzenlenmesine karar verildi. Bu organizasyon Mersin için oldukça önemli fırsatlardan biri olacaktır. Mersin’in son yıllarda kurvaziyer turizm alanında gösterdiği çaba ve başarı, çevresindeki savaş atmosferine rağmen gelen kurvaziyer gemiler, Mersin adının kurvaziyer liman olarak destinasyon ilan edilmesi, katıldığımız fuarlar, tüm bu çalışmalar bu başarının temeli olmuştur. Emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Özellikle Mersin turizminin sesi olan Mersin Turizm Platformunun planlı çalışmaları, paydaşların iş birliği, kamu ve yerel yönetimin desteği bu çalışmaların payandaları olmuştur.

Ancak, turizmde kendi dinamikleri ile çabalayan Mersin için hayati bir proje olan Tarsus-Kazanlı Turizm Bölgesi’nde firmalara yapılan tahsisler iptali geç kalmış bir karar olarak gündeme geldi. Kaybolan 7 yıl var. Tutulmayan sözler var. Yatırımcılar başka yerlerdeki yatırımlarını tamamlarken, Mersin’e bir çivi çakmamış ve Mersin’i oyalamışlardır. Bu konuda onlarında beklentileri olması doğaldır; ancak, bu nedenler bir mazeret kabul edilemez. En temel nedenlerden birisi Çukurova Uluslararası Bölgesel Havalimanının inşaatının yarım kalmasıdır. Havaalanı inşaatının başlar başlamaz durması domino taşı gibi birçok yatırıma zarar vermekte ve gelecek yatırımların durmasına neden olmaktadır. Bu anlamda, nasıl ki sorumluluğunu yerine getirmeyen Tarsus-Kazanlı Turizm projesi yatırımcılarının tahsis ihaleleri iptal edildiyse, aynı şekilde havaalanı inşaat ihalesini alan ve belli bir tarihte bitirmeye söz vermesine rağmen sorumluluğunu yerine getirmeyen havaalanı inşaat firmasının da ihalesi iptal edilmeli ve yeni bir ihale ile yeni bir firmaya bu iş verilmelidir. Söz konusu sadece bir havaalanı değildir. Bu havaalanı Mersin ve bölgesi için sanayiden tarıma, gıdadan turizme tüm sektörlerde büyük bir dönüşüme neden olacak bir yatırımdır.  Geciken sadece Mersin’in değil, Türkiye’nin projeleridir. Kaybolan sadece Mersin’in değil, Türkiye’nin zenginliğidir.

Eğer bu havaalanı zamanında bitseydi bugün Mersin kesme çiçekten dış mekan süs bitkilerine kadar bölgenin Hollanda’sı olma yolunda büyük bir adım atmış ve yeni bir katma değer zinciri oluşturmuştu. Her şeye rağmen bu yeni sektör çalışmaya devam ediyor, kümeleniyor, ihracat yapıyor. Eğer bu havaalanı zamanında bitseydi muhtemelen otel yatırımları da ona paralel devam edecekti. MEDI TOUR gibi dünyanın en büyük turizm forumundan birisi olan böylesi önemli bir etkinliği Mersin’e kazandıran bir Oda olarak havaalanı olmayan bir turizm kenti olmanın mantığını dünyaya anlatmakta zorluk çekiyoruz. Eğer bu havaalanı zamanında bitseydi, Mersin’in tarımda en katma değerli ürünleri olan taze sebze ve meyve ihracatı kat ve kat artacak, gidemediğimiz pazarlara birkaç saatte ulaşacaktık. Çiftçi kazanacaktı, aracı kazanacaktı, ülkemiz kazanacaktı.

Ancak, sorun ne olursa olsun hiç kimseye küsme lüksümüz yok, böyle bir anlayışımız da yok. Mersin olarak taleplerimizi doğru bir şekilde anlatmaya devam edeceğiz. Pes etmek yok; birlik ve beraberlik içinde, her kafadan çıkan ilgisiz seslerin oluşturduğu kakafoniyi, iyi yöneterek herkesin dinleyeceği bir senfoniye çevireceğiz. Çünkü, tek yumruk olmayan Mersin’i hiç kimse dinlemez.

 

Alıntı: mersintimes.com